Kojarzysz ten stereotypowy obraz Niemca, który nade wszystko w życiu ceni porządek?
Hansi od dwudziestu lat mieszka w Polsce i ilekroć się spotykamy, żywo dyskutujemy o różnicach między Polakami a Niemcami.
Chcąc poznać jego zdanie, któregoś razu rzuciłam:
– Hansi, czy naprawdę wszyscy Niemcy przykładają dużą wagę do porządku?
Na co Hansi odpowiedział mi w typowy dla niego sposób, opowiadając mi historię z dnia poprzedniego.
Kilka miesięcy temu zaaprobował pomysł swojej żony, żeby wymienić fronty szafek w kuchni na zielone. Fachowcy mieli przyjechać po południu, więc Hansi, chcąc nacieszyć się porannym słońcem, pojechał na działkę podlewać pomidory. Dwadzieścia minut później zadzwoniła do niego żona, oznajmiając mu, że ekipa już jest, czeka pod klatką.
Pomyślałam, że na pewno się zdenerwował, że musi gnać na łeb na szyję do domu, bo polscy fachowcy koczują pod jego drzwiami. Ku mojemu zdziwieniu Hansi pokręcił głową i powiedział:
– Widzisz, gdyby to była niemiecka firma, taka sytuacja nigdy by się nie wydarzyła. Oni musieli na mnie czekać. To strata czasu, a czas to pieniądz. Niemiecka firma umówiłaby się z klientem na konkretną godzinę i przyjechała na miejsce dziesięć minut przed czasem, tylko żeby się nie spóźnić.
Polacy często działają spontanicznie, z kolei dla Niemców jedyną słuszną postawą jest trzymać się umówionych terminów
Hansi opowiedział mi tę historię z perspektywy rodowitego Niemca, u którego porządek zajmuje wysokie miejsce w hierarchii wartości.
Jeśli świadczysz usługi na niemieckim rynku, powinieneś o tym pamiętać, nie tylko mając bezpośredni kontakt z klientem z Niemiec – również podczas planowania treści na swoją stronę internetową.
Dlaczego o tym mówię?
Jestem germanistką, dlatego jestem wyczulona na różnice kulturowe między Polakami a Niemcami. Umiejętność dostrzeżenia tych różnic pozwala mi wystrzegać się rzeczy, które mogłyby zrazić do Ciebie Twoich niemieckich klientów. To dodatkowe kryterium i uwzględniam je podczas przygotowywania Opowieści biznesowych i tekstów sprzedażowych, tyle że w języku niemieckim.
To co, działamy?
Zależy mi, żebyś wiedział, czego możesz się po mnie spodziewać. Dlatego przebieg naszej współpracy opisałam w kilku krokach:
No pewnie, że działamy!
Wypełnij formularz kontaktowy lub napisz do mnie bezpośrednio na kontakt@bumelka.pl.